Maalinta barakaysan ee
Caashuuraa iyo maalmihii mudada kooban ka horreeyay ee ay Muslimiintu
gudanayeen waajibka wayn ee Xaja, ayuu maqaalkani ka dhashay. Waa qoraal uu
cariyay muuqaalkii Xaramka barakaysan iyo Muslimiintii dharaarahaa Alle gacmaha
u hoorsanayay. Muuqaalka i soo jiitay ee maankayga cariyay wuxu ahaa in aan lab
iyo dhedig dadku u kala soocnayn ee la is dhex qaadayay!!
Eray afkeena ka mid ah
oo lagu hagoogo shaadir diineed ayaa markiiba maankayga ku soo dhacay:“Naag”!!
Afafka dunidu ma kala
wanaagsana, Alle na way u simanyihiin, waa aayadaha Alle inoo sheegay in ay ka
mid yihiin kuwa lagu garto jiritaankiisa kuwooda ugu mudan.
Afafku, hadaba, way kala
ayaan badanyihiin oo waxa kobocooda iyo saamaynta ay ku yeeshaan ummadaha kale
haga dadkooda oo u hagar baxa iyo mararka qaarkood oo awood Alle u gurmato oo
diin lagu soo dejiyo. Af waliba goonidiisa wuu u gun iyo mugba leeyahay oo wuxu
kaydiyaa dhaqan, sawrac iyo waxay aqoon iyo iimaan leedahay inta ku hadashaa.
Hase ahaatee mararka qaarkood
waxa si fudud u soo baxa goldaloolada af leeyahay kolka erayga halka uu
leeyahay laga weeciyo ee si gurracan loo adeegsado. Arintaasi waa maragga
koowaad ee muujiya in ummadi saaqidday haba is bido aqoon iyo iimaane!
Erayga “Naag” oo afkeena
ku jira laakiin aynu adeegsigiisa marin habaabinay ayaa i xasuusiyay mid ka mid
ah dhibaatooyinka bulshadeena haysta. Macnihiisa iyo inuu dheddig tilmaamayo
isu sheegi mayno, waxase aynu is waydiin karnaa waa: ma dhab baa oo eraygani
dhimaal buu u keenay nolosheena?
Qof ahaan waxa aan qabaa
eraygan oo lagu murgiyay kuwo kale oo diineed in ay sababeen danbiyada fikirka
iyo kuwa falka ah ee wadankeena ka dhaca. Ma ihi cilmi baadhe arrimaha bulshada
yaqaan, mana aan baran aqoon la xidhiidha diinna daa hadalkeed. Waxase igu
dhaliyay aragtidan waa dhawaqa erayga “Naag” oo marka aan maqlo aan damqado.
Afku wuxu si toos ah ula
fal galaa fikirka aadanaha isagaana haga hadba doonista qofka. Erayadu waxay
maskaxda qofka u sawiraan hummaagyo isaguun u muuqda oo mara laba marxaladood:
fikir iyo fal. Fikirku wuxu go’aamiyaa falka qofka. Masaajidadeena iyo
guryaheenaba waxa laga adeegsadaa eraygan baas! Waxaad maqlaysaa nin wayn oo
gadh leh oo marinaya tafsiir oo intuu ummad dhan soo hor fadhiistay af buuxa ku
leh “Naagaha waxa ku waajib ah.... Naagaha waxa laga doonayaa.... iwm”. Erayga
“Naag” dhalinteena kacaanka ah wuxu ka hor qaaday oo dhegahooda iyo
dhimirkoodaba illawsiiyay erayo kale oo dabri jiray falkooda sida “Hablaha” iyo
“Haweenka”. Waxa ay ahaayeen erayo maanka fara xaqdhawr iyo xishood loo hibeeyo
dhedigga bulshadeenna.
Ma jiraan waxaasi maanta
oo falalka faraxumaynta ah ee ku soo badanaya, sida warbaahinta dalku tabisay, dalkeena
ayaa marag u ah in dubaaqeenna iyo damiirkeenu kala haajireen. Mase is
waydiinay tolow danbigaa cidda leh? Qof ahaan aniga waxay iila muuqataa in
eedda ay leeyihiin kuwa aynu ku aaminnay kitaabka Alle ee culimada aan u
haysano iyo warbaahinta! Eeda warbaahinta waxba tilmaami maayo sababtoo ah
iyadii baaba garaabo iyo been wada socda ah oo inay ummad hagaan kama filayo!
Eraygan wadaadadu waxay ku sooheen erayo
diimeed oo dano gaar ah laga leeyahay si loo fududaysto u fadhiisiga hablaha.
Waxa ay taasi dhalisay in dhalin yaradii aan waalidka iyo hablaha toona ku siri
karayn sawirka maanta diinta loo yaqaanaa ay ged kale la soo baxaan: Kufsi!!
Mar hadii hablihii lagu
sheegay inay yihiin “Naago” muuqaalka maskaxda ku sawirmaaa waa in ay tahay qof
aan xurmo kale gayin ee ah aalad Alle u uumay inuu ku raaxaysto labku! Xeelad
iyo xoog kolba kii u suurto gal ah inay hablihii ku xayn faydaan waxa sababay
eraygan qallafsan ee aan loo quudhi karin hablaheenna, hase yeeshee ay culimo
isku sheegu maanta adeegsadaan iyagoo ku daraya waxa ay ku sheegaan
muxaadarooyinka “Xuquuqu Sawjayn” garan maayo sida ay ula haboonaatay in ubad
kacaan ah oo aan la barin masuuliyadda iyo culayska uu leeyahay xidhiidhka
jinsiga ahi maskaxdooda loogu sawiro “Naag”
Nasiib darrada kalee jirtaaa waxa weeye in
caruurta loo diiday is dhexgalkii iyo dhaqankii suubanaa ee habluhu ahaayeen
innamada walaalahood, maantase wiilashiina waa hororro hablihiina waa “Naago
hilib bisil ah” garan maayo halka uu ina gayn doono xadiis Sucuudigaasi marka
garaabada, xashiishada iyo xabaasuudda lagu daro!
Quraan keliya baa lagu
beer caddeeyay caruurteenii oo waxa looga dhaartay is dhexgalkii dabiiciga ahaa
iyo waxyaabihii xasilinayay dabeecaddooda marka ay korayaan ee ay kacaanka
yihiin sida akhriska buugaagta sheekooyinka jacaylka ah, muusiqii iyo heesihii
dhaqanka wanaagsan ku fadhiyay. Waxa la inagu yidhi u kala sooca hablaha iyo
wiilasha sida nirgo bilaa jiil ah iyo halihii dhalay oo la daaqaya, waana
diinta Alle baa la inoogu daraa. Aniguse cilmi dhagood kayga ku garan maayo
meel waxaasi kaga jiraan diinteenna suubban.
Erayga “Naag” ee gurracani
wuxu sababay in wax hore aynaan u aqooni wadanka yimaado, waa kufsiga iyo jin
ka soo duula berri carab iyo badahaa sucuudiga! Haweenkeenu markii ay xidhan
jireen hu’gii sawraca u ahaa ee la kala yaqaanay inan, affo iyo sodohba muu
joogin carrigeena jinkan ina wareeriyay. Jinkan waxa watay surwaal gaabka waayo
markay kala takooreen ummadii wiilaal iyo gabdhoba waxa qasab noqotay in uu
hablaheenii iyo marwooyinkii ragoodu garaabada mafrishyada la fadhiyeenba ku
dhaco cudur qofku samaysan karo oo ah laba codlaynta nafta go’doonka ah.
Waa marka lagu leeyahay
jin baa galay heblaayo inan ama affo ha ahaatee! Fursad baa halkaa ka soo baxda
ah in aw surwaal gaab iyo xertiisa gadhka yuubani yidhaahdaan habalaha iyo
haweenka aan Quraan ku akhrino. Hareeraha marka laga fadhiisto ruuxa dumarka ah
ee laba codlaynaysa ee “Quraan muraadka” la bilaabo, waxay iyaduna bilawdaa
laba boglayn u sahasha in surwaal gaabka kolba midkood isku duubo qofka dumar
ah oo uu yidhaa waan xajinayaa ama jin baan la legdemayaa. Muddo ka dib labadooduba,
marka jidhkoodu is taabto ee ay ka nafisaan cabudhsanaantii si ay u sheegaan ay
garan la’aayeen ee isaguna inanta dhexda iyo gaadada iskaga maro, oo candhuuf
aanu ogayn goor uu tufayna timaha uga buuxiyo ayaa midkoodba meel ku dhacaa,
illayn jinkan la sheegayaaba waa caadifad la kabiday oo si loo fasiro la fahmi
la’aa uun e.
Marwadii reer leh waxa
lagula taliyaa in saygeedu hore u soo hoydo oo u wehel yeelo si aan jinku u soo
noqon, wehelkaas ayay ku heshaa in laga qaado cuno qabatayntii caadifadeed ee
saarrayd. Waa sir haween oo eed kuma laha marwadaasi inay sidaa u fekertaa,
waxase ay taasi muujinaysaa sida aynu ummad ahaan u saaqidnay ee nolosheena
qoysku u tahay qabri haweenka lagu rido! Hablaha ugub iyo wiilasha kacaanka ah
iyo kuwa waawayn laftoodana maadaama aynu kala faquuqnay oo xataa salaan keli
ah in ay is waydaarsadaan diidnay waxa qasab noqotay in habluhu ku ducaystaan
in jin galo [laba codlayn iyo laba boglayn] iyo in wiilasheenii oo aan tixgalin
iyo ixtiraam midna u hayn hablihii oo aan garanayn xataa si ay ugu dan
sheegtaan hadii damac guurba ka hayo, ay
iyaguna la tashadaan maankooda eraygan “Naag” wasakheeyay oo ay maskaxdooda ku
sawiranto “Naag” oo ay xoog ku xayn faydaan ama gurrac kaga danaystaan!! Illayn
waa hablo qudhooda caadifadoodiina kabidantahay xog ay isku difaacaan oo ay ku
kala gartaan hororka iyo ka hagaagsanna aan la barine.
Ugu danbayntii, si
ummadeenu u hagaagto dhaqannadan xun ee inagu soo kordhay ee masaajidada iyo
maqaaxiyaha labadaba yaallana aan uga xorowno, waxay ila tahay in ay bulshadu
si hufan u adeegsato af keeda iyo in aan ubadka iyo dhalinyarada lab iyo dhedig
ba loo diidin in la siiyo xog hufan oo ay mawjadaha nolosha kaga dabaashaan iyo
in la horu mariyo dhaqankeena suuban oo la kobciyo suugaanteenna iyo
muusigeenna labadaba hadii kale jinkaa sucuudiga ka yimid waa inala joogayaa
abid!!
No comments:
Post a Comment